Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
IN
10 février 2012

woensdag 8 februari 2012

 

 

Wie nog geen rapport heeft afgehaald, of het verslag van het 10-minutengesprekje, wordt verzocht dit de komende weken te doen VOOR de aanvang van de lessen. Ik heb namelijk op elk officieel document een handtekening nodig voor het kind-dossier. U krijgt dan een kopij mee.

 

Beste ouders, deze week ben ik even van de routine om de blog te schrijven op dondermorgen  afgestap . Ik ben namelijk voor een zieke college ingesprongen en heb les gegeven aan de “grote” mannen van de SNCF.  Een heel boeiende en bevredigende ervaring is het geworden.

Nu, de “kleinere” mannen van de woensdag. Na enkele praktische regelingen (mappen legen, huistaken ophalen, boekenkaarten en huiswerkblaadjes verdelen, …) was het zover. Thomas, Daniel en Hanna zaten al ongeduldig te wachten op hun moment van de dag. Gewapend met een plastiek zakje met voorwerpen erin en het boekje met het sprookje van Assepoester erin, trokken we met zijn allen naar onze grote zaal. Twee kleuters van de groep van juf Janneke waren uitgenodigd met hun kussentje er bij te komen zitten. En ja, er was een jongetje bij.

Ons trio was goed voorbereid, en ook Hanna had haar prinsessekleed mee om de voorgelezen stukjes te documenteren. Een dikke proficiat voor deze voorlezers. Niet alleen de kleuters, maar de hele groep 5 en 6 waren aandachtige luisteraars. De tweede beurt met wat oudere kinderen verliep wat minder vlot. De uitgenodigde meisjes konden het niet laten wat minder ernst aan de dag te leggen. Dat frustreerde onze voorlezers wel wat.

Volgende week verwachten we een mooie voorleessessie van Felix en Catharina. Over de “Winter” natuurlijk. Wat had je gedacht.

De kinderen reageren heel positief op dit initiatief “Leeskussen(s)”. En krijgen na de voorleessessie een applaus voor hun inzet en de degelijke voorbereiding. Steek ze thuis ook maar een pluim op hun hoed. Dat motiveert het lezen.

Voor spelling pakten we in groep 6 de aanhalingsstekens aan. De kinderen kregen een werkblaadje mee om ook thuis deze leerstof nog eens extra in te oefenen. De verhalen van Roodkapje die werden binnengeleverd en voorzien waren van een tekening zullen dingen naar een plaatsje in de volgende schoolkrant.

Groep 5 heeft “Dierenverhalen” geschreven. En omdat ik elk verhaal van elk kind voorlees voor de hele groep, met de nodige drama, maar zonder  de naam van de auteur te noemen, zie ik iedereen in grote nieuwsgierigheid rondkijken, wie zo’n leuke dingen kan verzinnen. Het is dan muisstil in de klas. Maar de schrijver zit meestal al te glunderen en verraadt zo zichzelf. Het is natuurlijk nog eens iets anders als iemand jouw verhaal voorleest.

Tot volgende week.

 

Marieleen

Publicité
Publicité
Commentaires
IN
Publicité
Archives
Publicité