Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
IN
6 octobre 2011

les 4 - 5 oktober 2011

Betreft woendsdag 5 oktober: een verloop.

Elke morgen starten we in onze klas met een aanwezigheidsrondje. We begroeten elkaar en vragen even na of iemand een verhaal kwijt wil aan de groep. We hanteren hiervoor een hulpmiddel: een praatsteen. Deze kleurrijke en gekristalliseerde natuursteen geeft ons de symbolische kracht om onze ideeën en ervaringen met anderen te delen. Kinderen voelen zich niet altijd op hun gemak om voor een groep te spreken. Deze steen geeft hen het extra steuntje dat ze soms nog nodig hebben. De kinderen kunnen in deze fase zelf nog aangeven of ze iets willen vertellen of niet.

Dan starten we in onze niveaugroepen aan onze taalactiviteiten. Elke groep kreeg een nieuw thema aangeboden. Groep 6 pakt „Het pretpark“ op de komende weken, groep 5 het thema „Daar valt wat te beleven“.

Deze week werd er naast schrijven en begrijpend lezen, veel aandacht besteed aan de „Verwijswoorden“. Kleine woordjes die op zich niet veel zeggen, maar verwijzen naar iets anders, een plaats, een persoon, een voorwep, een tijdsbepaling, ...

Verder werden de klinkers, dubbele klinkers en klanken gerubriceerd, en meteen gelinkt aan een oefening thuis. De kinderen kregen een leestekst mee.

En het de dictee omtrent – ei- of –ij- is ondertussen verbeterd. Het blijft echter noodzakelijk de woordjes verder in te oefenen en zo het correcte spellen te automatiseren. Algemene regel voor het verbeteren van taken is, dat de kinderen wat de juf heeft verbeterd, minstens nog drie keer overschrijven (voor de losse woordjes) en één keer voor de zinnen.

Uiteraard hebben we ook tijd uitgetrokken voor het zelfstandig project van groep 6: zelf een spel ontwerpen en regels bedenken. De kinderen werkten hieraan in groep en het resultaat mag er zijn. We zullen deze spellen zeker delen met andere kinderen.

Voor groep 5 keken we naar de mooie zelfportretten die de kinderen maakten en de technieken die ze hiervoor gebruikten. Het werd een boeiende en vermoeiende dag.

Enkele kinderen werkten ook een idee uit rond een superattractie en stelden dit voor: meteen een goede spreekoefening. Uit de vele ideetjes kwam dat van een snoepjespaleis meteen in de kijker: origineel en tof. Mogen we vragen dat iedereen volgende week een klein zakje met kleine kleurrijke snoepjes meebrengt ? We gaan dit snoepjespaleis in miniatuur nabouwen in de klas.

Blijven lezen en voorlezen op regelmatige basis.

 

Groetjes, juf Marieleen

Publicité
Publicité
Commentaires
IN
Publicité
Archives
Publicité