Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
IN
10 novembre 2011

les 7 - 9 november 2011

 

Beste ouders van groep 5 en groep 6,

 

het was heel fijn jullie kinderen terug te zien en hun verhalen over de voorbije herfstvakantie te horen. Voor velen werd het een bezoekje aan familie en vrienden in Nederland, voor anderen een exotische avonturenreis. We maakten er meteen een goede spreek- en luisteroefening van. We pasten  het vragenstellen toe met behulp van de W-woordjes: wie, wat, waarom, wanneer enz.

 

De meeste kinderen hadden zich eveneens goed voorbereid op een spreekbeurt over hun avonturenboek. Er waren kinderen die vlot over de tijd van 1 minuut gingen en er in lukten anderen te overtuigen het boek ook te lezen. Voor andere kinderen was het vooral een strijd tegen de zenuwen om voor een groep te durven spreken. We zullen ook later geregeld korte spreeksessies inbouwen.

 

 

 

Daarna introduceerde ik de nieuwe thema´s voor de komende weken.

 

Groep 5 pakt het thema van „Ik blijf in bed. Ziek zijn" aan.

 

En groep 6 verdiept zich in „Kom je buiten spelen ?“

 

 

 

Het aanbrengen van elk nieuw thema verloopt volgens een bepaald patroon:

 

Stap 1: Ik pols naar de reeds bestaande kennis over het thema door een gesprek te houden met de kinderen.

 

Stap 2: Ik breng een pakket nieuwe woorden aan (dat zijn er per thema 20 tot 30) en laat de kinderen deze in de steloefeningen gebruiken. Dat kan door zinnen te maken, verhalen te schrijven over eigen of verzonnen gebeurtenissen, of door een toneeltje te laten spelen.

 

Stap 3: De kinderen lezen teksten over het thema en krijgen inhoudelijke vragen te beantwoorden. De antwoorden kunnen zowel letterlijk in de tekst terug te vinden zijn of tussen de regels.

 

Stap 4:  De kinderen dienen de nieuwe woordenschat correct te kunnen spellen en oefenen daarbij in hun werkboek andere spellingsregls in.

 

 

 

De verschillende stappen worden een drietal weken door elkaar opnieuw aangeboden in meerdere werkvormen. Naast enkele instructie-momenten werken de kinderen zelfstandig, per twee of in groepjes. De mini-juf of meester is het eerste aanspreekpunt voor onderlinge steun en hulp. Zo leren de kinderen ook elkaar op de goede weg te helpen en leren ze verantwoordelijkheid te nemen. Het gebruik van verschillende werkvormen zoals wij die in de klas toepassen is misschien niet zo ingeburgerd in de Franse school. Ik merk dat de kinderen ook hier nog een beetje aan moeten wennen.

 

 

 

Mag ik jullie vragen de boekenkaart door het kind te laten invullen telkens het een boek gelezen heeft ? Ik wil graag zicht krijgen op welke en hoeveel boeken elk kind leest. Er is een tweede blad dat een totaaloverzicht geeft en dus zeker ook moet bijgehouden worden.

 

De meeste mappen zijn mooi gestructureerd. Enkele nog niet. In de klas is er al enige tijd naar het ordenen gegaan. De rest kan best thuis gebeuren. De kinderen hebben alleen wat hulp nodig bij het bepalen van de soort van het werkblad.

 

 

 

De eerste kriebels voor het komende Sinterklaasfeest komen eraan.

 

 

 

Fijn lang weekend nog.

 

Juf Marieleen

 

Publicité
Publicité
Commentaires
IN
Publicité
Archives
Publicité