Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
IN
15 mars 2012

blog 14 maart 2012

 

Beste ouders, gisteren hebben de meeste docenten een leestempotest afgenomen bij de kinderen. Deze test houdt in dat kinderen moeten tonen dat ze SNEL en GOED (correct) kunnen  lezen. Deze leestest verloopt als volgt:

Eerst worden de kinderen ingelicht over de regels:

  1.  Uit de drie onderstreepte woordjes dat woordje kiezen dat past en de zin.
  2. Het gekozen woordje onderstrepen.
  3. Fout onderstreepte woordjes met een kruis doorstrepen en het gewenste woord onderstrepen.
  4. Geen uitleg vragen tijdens de leestest ook als je woordjes niet begrijpt.
  5. Samen met de juf een oefenblaadje maken om te kijken of iedereen de regels kent en toepast.

De leestesten worden ook getimed. Dit betekent dat er tussen de 6 en de 8 minuten gelezen wordt.

Dan begint het verbeterwerk voor de docenten en de interpretatie van de resultaten. Kinderen die te snel lezen en hierbij te veel fouten maken krijgen een herkansing. Kinderen die te traag lezen zijn eigenlijk nog niet geschikt voor deze tekst. We weten dan dat ze nog teveel technisch spellend lezen. De scores zijn niet alleen voor de ouders interessant, maar ook voor de docenten omdat deze ons indicaties geven over het leesniveau van de kinderen. We zullen dan gerichter kunnen bijsturen en u natuurlijk ook informeren op welke manier u het leesonderwijs thuis kan vorm geven. Alleen is dit geen klus alleen voor het instituut, daarvoor is de onderwijstijd te kort. Leesonderwijs vraagt regelmatig oefenen en automatisatie. Daaraan gekoppeld komt het begrijpen van de tekst, dus best na het lezen even een praatje over de inhoud van de tekst. Kinderen die nog echt spellend lezen, kunnen op de website van www.nib.nl aangepaste leesteksten vinden.

De kinderen van groep 6 brachten een spreekbeurt voor de hele groep over een “beroep”. Sommige maakten passende posters en tekeningen om hun inhouden te documenteren.

We schreven de woordenschat uit de spreekbeurt van Tinka op het bord en de kinderen dienen deze woorden correct te kunnen spellen tegen volgende les. Er komt een controledictee.

Groep 6 kreeg enkele stukjes van spreekwoorden te verwerken rond het thema “dieren”. Ook deze dienen zij nog verder in de klas te vervolledigen.

Groep 5 werkte aan een nieuw opdrachtenblad. Ook een inoefenblaadje voor thuis ging mee.

Groep 4 ging leestraining doen, nadat ze het verhaal van het “Kabouterbos” enkele keren voorgelezen kregen. Ze zochten verwijswoordjes op en naar wat ze verwijzen. Omdat het thema “lekker schoon” is mochten ze een 6-tal prentjes uitknippen, in de juiste volgorde plakken en voorzien van eenvoudige zinnetjes. Ik bood de kinderen een gekende, maar vaak nog niet geautomatiseerde woordenschat aan. Er kwamen doe-woordjes aan te pa zoals “aankleden” wordt dan “ik kleed me aan”, ook “ik eet” wordt “ik ontbijt” vermits het hier over een ochtendgebeuren gaat.

Tot slot oefenden we met groep 4 en 5 nog een memoryspelletje in nave en voorgelezen boek. Het gaat erom dat er elke dag een koppeling wordt gemaakt met een gerecht vb maandag en boontjes, want dat lusten we zo graag.

Prettige zonnige dagen nog, vergeet niet pennenzak mee te geven met schaar en lijm, en regel van 30 cm.

Publicité
Publicité
Commentaires
IN
Publicité
Archives
Publicité