Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
IN
2 février 2012

Woensdag 1 februari 2012

 

Blog van 1 februari 2012

Eerste enkele gemeenschappelijke punten die voor groep 4,5 en 6 gelden.

Pennenzak en kaft niet vergeten mee te geven. Met regel van 30 cm.

Traktaties voor verjaardag mag ! Het is een gelegenheid wat liedjes in het Nederlands te zingen en de lekkernijen te beschrijven met de passende bijvoeglijke naamwoorden !  Bedankt aan alvast aan de familie Levy. We hebben onze vingers afgelikt, lekker.

 

Leesbevordering: deze week  zijn er twee nieuwe projecten voor leesbevordering opgestart. Mogen we jullie vragen ook thuis, regelmatig (liefst elke dag), korte tijd (5  minuutjes is al beter dan niks) het kind luidop te laten lezen ? Je hoeft er niet naast te zitten, pak ze mee in de keuken. Verbeter alleen als je een woordjes echt niet hebt begrepen. Vraag het kind pas op het einde van de zin nog even terug te gaan naar dat onbegrepen woordje, vraag het kind zelf eerst nog een keertje te proberen voor we het als volwassene voorzeggen. Hopelijk hebben jullie iets aan deze tips, alvast het uitproberen waard.

Project 1 op niveau van het instituut. De kinderen van groep 6 startten gisteren met het “Leeskussen(s)” project. Tess en Tinka zijn twee jonge dames vol zelfvertrouwen, die de uitdaging aangingen, voor te lezen aan kleuters en daarna nog een keertje aan twee kinderen van groep 4. Ze kregen een week geleden een boek mee om zich goed voor te bereiden. Ze brachten accessoires mee die het verhaal ondersteunden. En er waren ook zitkussentjes om het voorlezen extra gezellig te maken.  Tijdens de eerste voorleessessie gingen de groepen 5 en 6 als publiek mee luisteren. Natuurlijk ook om de dames te observeren en zelf te leren hoe je zoiets doet. En ze zijn met de grootste onderscheiding geslaagd. De kleutertjes wisten niet wat en overkwam, maar onze profi’s gingen vlot in op het gedrag van de  kleintjes en stelden ze gerust. Je had ze moeten zien. Er zijn foto’s genomen en die nemen we op in de volgende schoolkrant. Volgende week gaat het om een trio voorlezers: Hanna, Daniel en Thomas. Juf Anneke werkt rond sprookjes en dus komt het verhaaltje van Assepoester in de kijker te staan. Thomas raadde me alvast aan meisjes te kiezen om te komen luisteren ?!. Een ge-emancipeerde man  ????  Grapje.

Project 2 op klasniveau: “De Leesslang”. De kinderen worden er nogmaals aan herinnerd een boekenkaart in te vullen als ze een boekje hebben gelezen. Dit project werd reeds gelanceerd begin dit schooljaar. Maar bij nazicht bleek een groot deel van de kinderen dit vergeten te zijn. Daarom heb ik een getekende slang als symbool ingevoerd. Hierbij mag er telkens er een boekenkaart is ingevuld een segmentje van de slang worden gekleurd. Het staartje kregen ze alvast zo en ook de ringetjes van de slang mogen ze versieren. Maar het kleuren van een segment mag maar als ze een boekenkaart bij de juf hebt ingeleverd. We streven naar 6 boeken per schooljaar met een boekenkaart eraan gekoppeld, meer lezen mag natuurlijk.

Mag ik alle ouders verzoeken de kaft-inhoud te verwijderen om zo plaats te maken voor nieuwe werkjes ? Wat er  WEL in moet blijven zijn de officiele papieren, de huiswerkopgaven, de bieb blaadjes, IN informatieblad,… Dus alle werkblaadjes van de eerste semester mogen eruit. Gooi ze nog niet weg ! Ze kunnen later nog eens nodig zijn bij een inoefening thuis.

Groep 5 en 6 deden een oefening om de luistervaardigheid te trainen. Dit houdt in dat ik een kort en eenvoudig verhaal voorlees en de kinderen ondertussen notities mogen maken van woordjes. Die kunnen ze dan nadien weer gebruiken om een korte samenvatting van de tekst te maken. Deze vaardigheid is zeker zinvol en zal ook in de Franse school van pas komen.

Huistaken zien er uit als volgt: verhaal van Roodkapje netjes overschrijven voor onze volgende schoolkrant. Mag ook ingetypt worden en geprint. Maar voorzien van een illustratie om ook onze jongste spruiten te plezieren.

Groep 5 kreeg het verhaal van Koning Leeuw aangeboden. Zij moeten een verhaal schrijven naar analogie van dit dierenepos, maar met zelfgekozen dierenpersonnages en een eigen plot.

Prettige dag nog. Laat je teentjes niet bevriezen.

OP MAADAG 7 FEBRUARI BEL IK IN DE LOOP VAN DE DAGNOG EEN PAAR VAN DE DE OUDERS OP DIE IK NOG NIET HEB KUNNEN SPREKEN OVER DE RESULTATEN VAN DE TOETSEN VAN HUN KINDEREN.

 

Marieleen

 

Publicité
Publicité
Commentaires
IN
Publicité
Archives
Publicité