Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
IN
5 janvier 2012

4 januari 2012

Beste ouders,

 

Bedankt voor jullie fijne wensen.

Deze week werden de kinderen uitgenodigd een andere stoel in de klas te bezetten en vooral te kiezen voor andere buren links en rechts. Regelmatig krijgen de kinderenimmers  taken per twee opgelegd, en wordt er volgens het principe van het cooperatief leren gewerkt. Dat betekent dat de kinderen hun kennen, kunnen en weten delen met een ander. Dit principe ondersteunt "de mini-juf of mini-meester" verantwoordelijkheden die de kinderen opnemen.

We zijn deze maand januari met een nieuw thema gestart. De vaart moet er in blijven, :-) want er zijn zo’n 6 thema’s gepland voor het eerste semester.

Groep 5 pakt het thema “pesten" aan," leugens en smoesjes vertellen”. Jullie zouden versteld staan van de creatieve schrijfsels van jullie kinderen.  En zoals wekelijks terugkerend, werd ook de spelling weer uitgebreid opgenomen. De kinderen gaven elkaar per twee een dicteetje, van woorden die ze eerst hadden moeten rubricerenvolgens –ei- of- ij-, -au- of- ou- en-i- en –ie- en dedecteren als “moeilijk” zonder fouten te schrijven.

Wekelijks worden de kinderen voor het inoefenen van de taalvaardigheid door Sanne begeleid op de computer. Sommige kinderen worden ook nog eens voor een specifieke ondersteuning uit de groep gehaald.

De kinderen leerden ook dat persoonsvorm en doewoordjes elkaar beinvloeden. Dat enkelvoud en meervoud dus ook het doewoord gaat bepalen.  Op dit onderwerp zal er later nog meer geoefend worden. Dit betrof een instructieles waarbij aandacht werd gegeven aan de plaats van de woorden in een zin, die in belangrijke mate verschilt van de zinsconstructies in het Frans (zoals ons uitgebreid werd toegelicht tijdens de infoavond over "tweetaligheid".

 

Groep 6 nam uitgebreid de woordenschat van de “hulpverlening” onder de loupe. Zij pakten het thema “ Wie kan er helpen ?” op. Woordspinnen maken met gekende en niet gekende woorden, en raadselspelletjes “Wie ben ik ?” sloten de voormiddag af. Ze kozen zelf het beroep van hulpverlener dat hun het meeste aansprak om een tekst te schrijven over de typische kledij, de uitrusting en de werkplaats. Deze teksten brachten zij voor de hele groep en wat doet er meer deugd dan een applaus ....Je zag de kinderen groeien.

 

Midden deze maand zal er ook een deeltest van CITO worden afgenomen. Mag ik jullie vragen de kinderen elke week een pennenzak mee te geven, met een 30 cm regel en poltloden en kleurstiften. Deze zijn echt noodzakelijk voor een vlot verloop van de les. We houden ons eraan de maximale onderwijstijd te benutten, dus graag stipt op tijd de kinderen naar de klas sturen.

Ook de mappen dienen wekelijks mee te komen in de boekentas. Vaak werken we oefeningen verder af of gaan we klassikaal verbeteren. Kijken jullie even mee over de schouder ?

De oudergesprekken zijn gepland voor einde januari. Meer details omtrent de praktische regeling ervan krijgt u binnenkort toegestuurd via het secretariaat.

Vriendelijke groeten,

Juf Marieleen

Publicité
Publicité
Commentaires
IN
Publicité
Archives
Publicité