Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
IN
20 septembre 2011

Les 1 - 14 september 2011

Beste ouders,

bedankt voor het vertrouwen in het instituut en het lerarencorps voor de verstrekken van de lessen Nederlands voor jullie kind (eren). Ik zal jullie via deze weg wekelijks op de hoogte houden van onze werking in de klas.

Zoals jullie al vernomen hebben, zitten groep 5 en 6 in hetzelfde lokaal tijdens de ochtend. Beide groepen krijgen een aangepast en dus verschillend leertraject aangeboden. De methode verschilt niet van de vorige jaren.

Deze graadsklas en de specifieke manier van onderwijzen houdt in dat de klasjuf de ene groep nieuwe leerstof bijbrengt of instructies geeft voor opdrachten, terwijl de andere groep zelfstandig werkt aan een gekende of nog in te oefenen opdracht. De klasjuf wisselt dus regelmatig van groep. De kinderen leren hierdoor hun leerproces zelf te sturen, voorkomende moeilijkheden zelf of met ander kind op te lossen en vooral intrensieke motivatie op te bouwen.

Voor eenvoudige en directe steun, wordt in elke klasgroep een mini-meester of mini-juf per week gekozen, die het aanspreekpunt is voor alle kinderen uit de groep, terwijl de klasjuf de andere groep onderwijst. Deze mini-docent brieft na verloop van tijd de klasjuf over de eventueel nog niet opgeloste vragen of bedenkingen.

Meer hierover vernemen jullie op vrijdagavond.

De thema's waarrond we werken in september zijn respectievelijk voor groep 5: "Het park" en voor groep 6: "Regels zijn regels."Na een verkennend gesprek met de kinderen over de parken die ze kennen en/of bezoeken, besteden we aandacht aan nieuwe woordenschat en activering van de gekende woorden. Kinderen krijgen opdrachten om teksten te lezen en vragen te beantwoorden. Vertelzinnen worden omgevormd tot vraagzinnen en omgekeerd, raadseltjes worden opgelost, rijmwoorden gezocht ... en de creativiteit wordt gestimuleerd als de kinderen zelf een attractie dienen te ontwikkelen voor een toverpark. En dit in woord en beeld dienen te beschrijven. Later zullen zij hun idee omtrent een attractie delen met anderen tijdens een spreekbeurt.

Maar we besteden ook veel aandacht aan de spelling. We zullen alle nieuwe woorden die we inoefenen/of nog fout schrijven een extra keer in een schriftje schrijven, een dicteetje op regelmatige basis organiseren en vooral herhalen en herhalen wat de regels zijn voor de correcte spelling.

Volgende keer nog meer.

Groetjes, juf Marieleen

 

Publicité
Publicité
Commentaires
IN
Publicité
Archives
Publicité